Jumaat, 15 April 2011

JADILAH PENCINTA YANG SETIA :)

atoii, ase bosan plak malam ni. so, daripada melayan perasaan bosan ue, baik la aku search google kan.. haha.. MOTIFF sangat. search punye search, tetibe aku ade terbace artikel ni, dari blog someone.. ( sory bro, saya copycat, hhe.. sharing is charing.. :) )

haa, sambung balik.. bagi sesape yang tengah dok hangat bercinte jarak jauh ni, better la korang bace ni yer, bukan ape.. amik pengajaran sikit.. HAHA.. motiff sangat.. :) ok la, aku paste ni ye..
SELAMAT MEMBACE .. :)


Ramai yang telah lama meminta saya menulis tentang Long Distance Relationship atau PJJ ni. Bukan Bro Razzi tak nak tulis, tetapi takut ada pula yang berkecil hati. Kut-kut apa yang diperkatakan dari pengalaman saya dan dari pandangan dan pendapat brother love, tidak sebagaimana yang diharapkan…

But today, mungkin keharuan biru yang sedikit mengguris di hati menggerakkan tangan ini bagai mahu mengukir barang sebaris dua sentuhan listrik, hempedu jiwa yang meronta-ronta hilai ketawa yang penuh dengan lakonan semata.

Heavy stuff, what i’ve just said…anyway, personally… I HATE, I repeat…I hate long distance relationship! No one in the right mind would go for this kind of relationship. Tapi, seperti banyak yang berlaku, contohnya,

  • Jatuh cinta dengan suami orang…bukan mahu, kalau boleh tak nak…tetapi, terjatuh jua.
  • Jatuh cinta dengan dia yang berada jauh…bukan mahu, kalau boleh tak nak…tetapi, terjatuh jua.

Apa kita boleh buat, kan?

So, TAK SALAH menjalani perhubungan Percintaan Jarak Jauh, juga TAK SALAH percintaan dengan suami orang TAPI ini lain topik, kita bincang next week :)

Kalau kita lihat, orang bercinta yang selalu berjumpa, yang senang bersama, tempat tinggal pun dalam KL je, kira sama-sama dekat lah tu kan….PUN, mempunyai masalah curang, tidak sependapat, tidak serasi, berkelahi, ibu bapa tidak dapat terima…SO, tiada banyak bezanya actually… BUT…

The chances to happen, the risk ….sure lah lebih kepada yang berada jauh tu :-

  • Bila berjauhan, banyak masa terluang seorang diri jadi mudah kesunyian…mudah pula untuk diisi kesunyian itu oleh orang lain yang berada berdekatan.
  • Bila berjauhan, fikiran juga turut melayang memikirkan yang bukan-bukan.
  • Bila berjauhan, cinta mudah luntur bila tiada yang dapat menahan rayuan dari hantu dan syaitan yang bertopeng manusia. Hehehe :D

Well, kalau nak cakap bahaya bila berjauhan ni memang banyak la kan. So lebih baik kita fokus kepada apa yang boleh kita lakukan untuk menangani masalah Percintaan Jarak Jauh!

1. ~ First sekali, sekarang ni dah zaman high technology…kita jangan ketinggalan! Kita sekarang dah ada web cam yang mana kita boleh buat Video Conference…which is bercakap, sambil tengok wajah kekasih lagi kat laptop tu kan.

2. ~ Dunia hari ini juga mempunyai hand phone 3g yang juga boleh bercakap sambil melihat wajah kekasih. So, setiap hari, setiap malam mengadap benda tu je lah…barulah terasa dekat dengan yang tersayang, betul tak?

3. ~ Anda juga boleh amalkan Yahoo messenger which is, tak boleh percaya sangat tetapi boleh menahan kekasih anda dari pergi kemana-mana di waktu berjauhan ni hahaha… chatting je lah kerja anda dan dia 24-7 …mampuih, apa kerja pun tak terbuat!

4. ~ You all juga perlu kan kepercayaan lebih dari percintaan biasa…kalau tidak, asyik bergaduh je lah. Buang masa tul!

5. ~ Tidak boleh tidak…you all mesti melawat each other. Mesti berjumpa!! …kalau berbulan asyik main kut online, itu macam tak ada perhubungan cinta dah tu. At least once a week…jumpa!

So, kalau kesemua perkara ni anda amalkan dengan yang tersayang di waktu bercinta jarak jauh ni, mungkin perhubungan anda akan kekal lama. Tetapi, my advise…always prepare for the worst time. Especially bila, tunggu-tunggu kat YM, dia tak muncul-muncul. Kat webcam, dia tak online…call tak jawab…sms pun berhari-hari diam, so be strong…

Itu adalah tanda-tanda yang dia tidak berminat atau sudah tidak menghargai perhubungan itu lagi. It’s okay though, at least you tahu yang dia bukanlah orang yang baik untuk you dan you tahu dia tidak menghormati perasaan you…which is to me, things yang you kena expected it akan berlaku apabila berjauhan.

My personal advise, lebih baik bersama orang yang tinggal berdekatan dengan you yang you boleh reach dia bila-bila masa pun. Daripada you nak duduk menunggu dia yang jauh…duk fikir macam-macam, duk ingat dia duk buat jahat dengan orang lain, duk merana seorang diri…adoi, buang masa je lah kan…but, it’s all up to you…

As I said earlier, yang dekat pun boleh juga berlaku the same… kat YM, dia tak muncul-muncul. Kat webcam, dia tak online…call tak jawab…sms pun berhari-hari diam. Cuma yang jauh ni lagi mudah berlaku… so tok sah nak pening-pening, yang dekat, ramai!! :lol:

So to all of you out there….All the best for those having a long distance relationship. May you succeeded together to the end ;)

“Untuk you yang I selalu sayangi, telah berkali I katakan…this life is too short to be grieving over the spilt milk! Have fun while you still can, fill in our life with all the joy! Penuhilah hidup you dengan kegembiraan, sayang…tak perlu nak sedih-sedih, nak pening-pening, rasa serba salah, bingung…just enjoy the moment babe!”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan